У нас уже 17884 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название Емпіричне дослідження управління емоційними станами
Количество страниц 45
ВУЗ ТНУ
Год сдачи 2010
Бесплатно скачать 19655.doc 
Содержание ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЕМОЦІЯМИ ЯК СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА ПРОБЛЕМА 5
1.1 Проблематика емоційних процесів в психології. 5
1.2 Сутність та форми прояву емоційних станів. 12
1.3 Засоби управління емоційними станами людини 16
РОЗДІЛ 2. ЕМПІРИЧНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ УПРАВЛІННЯ ЕМОЦІЙНИМИ СТАНАМИ 28
2.1 Обгрунтування методики емпіричного дослідження. 28
2.2 Аналіз результатів емпіричного дослідження. 29
2.3 Використання регуляції емоційних станів 33
ВИСНОВКИ 37
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 40
ДОДАТКИ 42


ВСТУП
В епоху бурхливого розвитку науки й техніки, інтенсифікації виробництва зростає роль емоційних факторів як компонентів психічної діяльності людини. Особливого значення набуває розроблення методів покращення запам’ятовування, мислення, уваги при невеликому хвилюванню, а також запобігання негативного переживання, що заважають досягненню високих виробничих та навчальних результатів, гальмують моральний розвиток особистості.
Проблему емоцій найменш досліджено в психології порівняно з пізнавальними процесами. До того ж серед емоційних явищ «білими плямами» з погляду їх недостатньої вивченості є передусім психічні стани людини. Кожний такий стан, як показали дослідження радянського психолога М. Д. Левітова, є рядом певних емоцій, що перебувають у постійній динаміці, а це звичайно утруднює процес їхнього дослідження.
Слід підкреслити, що в динаміці психічного життя людини доводиться зважати на певні діалектичні суперечності. Частина з них зумовлюється різними психічними станами, що можуть звести нанівець оптимальний психічний розвиток, негативно вплинути на діяльність людини і її поведінку в даний момент, як це буває, наприклад, під час хвилювання. При цьому оптимальний розвиток розумових здібностей людини, особливо молодої, потребує позитивної чуттєвої стимуляції.
Актуальність дослідження. Наявність тісного функціонального зв’язку емоцій і пізнавальних процесів добре відома із повсякденного життя. Він виступає в усіх сферах людської діяльності, які пов’язана з емоційним напруженням. У педагогічній та психологічній практиці є дуже багато прикладів пов’язаних з впливом емоцій на процеси запам’ятовування, мислення, уваги, сприймання, уяви. Відомо, що створення атмосфери емоційного підйому в пізнавальній діяльності людини, часто покращує запам’ятовування і засвоєння матеріалу, розв’язання складних задач, а також зберігання уваги на певному об’єкті. Досвідчені педагоги користуються цим з метою розширити резерви пам’яті, мислення та уваги школярів та студентів. На мою думку це питання є дуже актуальним, тому що деякі дослідники в своїх експериментах доводять, що емоції негативно впливають на пізнавальні процеси, а деякі наголошують на тому, що емоції позитивно впливають на них.
Вплив, якому піддаються пізнавальні процеси з боку емоційних факторів, є дуже вагомими: головною детермінантою пізнавальних процесів залишається зв’язок із зовнішнім світом, емоції ж кінцево “оформлюють” ці процеси. Вплив емоцій, перш за все, полягає у вибірковому акцентуванні чи “пригніченню” певних процесів. Взагалі, міра впливу емоцій залежить від інтенсивності, структурованості пізнавальних процесів, а також стійких особливостей суб’єкта. Тому актуальним є можливість управління емоціями людини.
Об’єкт дослідження є емоційні процеси особистості.
Предмет дослідження особливості та засоби управління емоційними станами людини.
Мета дослідження: теоретично обґрунтувати проблематику емоційних станів, особливості та засоби управління емоційними станами людини, емпірично дослідити вплив хвилювання у процесі контрольних заходів навчання на пам’ять школярів.
Завдання дослідження:
1. Теоретичний огляд проблематики емоцій у вітчизняній та зарубіжній психологічній літературі.
2. Обґрунтувати особливості та засоби управління емоційними станами людини.
3. Емпірично дослідити вплив хвилювання у процесі контрольних заходів навчання на пам’ять школярів 6-х класів у навчальній діяльності.
4. Розробити практичні рекомендації щодо оволодіння засобами регуляції емоційних станів.
Список литературы ВИСНОВКИ
У результаті нашого дослідження встановлено, що емоційні процеси  у тому чи іншому ступені інтенсивності  супроводжують практично будь-яку інтелектуальну діяльність людини. Однією з визначальних рис емоційних станів є їх “інтегративність” Охоплюючи весь організм людини, емоційні стани здійснюють суттєвий вплив на ефективність її діяльності.
У роботі ми намагалися дослідити особливості впливу хвилювання та тривоги на рівень пізнавальних процесів у школярів середніх класів.
Хвилювання — це емоційний стан, що характеризується синдромом підвищеного збудження, напруження та страху, який пов'язаний з негативними передчуттями суб'єктом наслідків своєї діяльності у виняткових для нього і складних, з погляду виконавської майстерності, ситуаціях. Серед проявів хвилювання можна виділити фізіологічні, психофізіологічні та психологічні показники.
Як і будь-яке психічне явище хвилювання нерозривно пов’язане з іншими психічними процесами, явищами та станами, саме хвилювання також можна розглядати як особливий психічний стан, або ж форму страху.
Складовою частиною хвилювання є напруженість, що має певний мотиваційний вплив у поєднанні з метою даної діяльності. Хвилювання може активізувати енергію вже завдяки тому, що містить емоційний елемент, але водночас спостерігається і дезорганізаційний вплив, внаслідок надмірності емоцій.
Хвилювання пов'язане, по-перше, з очікуванням добрих результатів внаслідок виконання якихось дій, а по-друге, з побоюваннями щодо можливої невдачі. Загальне збудження, що виникає внаслідок хвилювання, може призвести до надмірної дратівливості і дезорганізаційного впливу на діяльність.
Ситуації під час проведення контрольного заходу чи екзамену – це критичні ситуації, що разом з деякими потребами спричиняють певний ступінь напруження та збудження, які, однак, не порушують діяльність, а, навпаки, можуть сприяти покращенню результатів.
Емпіричне дослідження показало:
1. В експериментальній групі спостерігається підвищений рівень тривожності (тропотропний стан). А в контрольній групі спостерігається не підвищений рівень тривожності (енерготропний стан).
2. В експериментальній групі, в якій проводилася підсумкова контрольна робота, порівняно з контрольною групою, показник правильно відтворених словосполучень є на 15% нижчий.
3. В експериментальній групі рівень оперативної пам’яті нижчий.
4. В нашому дослідженні підтвердилася висунута гіпотеза, що хвилювання погіршує процес пам’яті.
В другому розділі наведено особливості техніки оволодіння засобами регуляції емоційних станів, що в комплексі застосування дозволяють зняти в себе емоційну напругу. Допоможуть цьому наступні способи:
1. Одержання додаткової інформації, що знімає невизначеність ситуації.
2. Розробка запасної відступної стратегії досягнення мети на випадок невдачі. Відкладання на час досягнення мети у випадку усвідомлення неможливості зробити це при наявних знаннях, засобах і т. п.
3. Фізична розрядка (як говорив І.П. Павлов, потрібно "пристрасть увігнати в м'язи"); оскільки при сильному емоційному переживанні організм дає мобілізаційну реакцію для інтенсивної м'язової роботи, потрібно йому дати цю роботу. Для цього можна зробити тривалу прогулянку, зайнятися якою-небудь корисною фізичною роботою і т.д. Іноді така розрядка відбувається в людини як би сама собою; при крайньому порушенні вона метушиться по кімнаті, перебирає речі, рве що-небудь і т.д. Тік (мимовільне скорочення м'язів лиця), що виникає в багатьох у момент хвилювання, теж є рефлекторною формою моторної розрядки емоційної напруги.
4. Слухання музики.
Пакети музичних програм для регуляції емоційного стану
(по Н.Н. Обозову, 1997).
1. Для зменшення дратівливості, розчарування і для підвищення почуття тлінності життя Бах «Кантата № 2» Бетховен «Лунна соната» Прокофьєв «Соната «Ре» Франк «Симфонія ре-мінор»
2. Для зменшення почуття тривоги, непевності в благополучному кінці того, що відбувається Шопен «Мазурка і прелюдії» Штраус «Вальси» Рубінштейн «Мелодія»
3. Для загального заспокоєння, умиротворення і згоди з життям у тім виді, яке воно є Бетховен «6-а симфонія», ч. 2 Брамс «Колискова» Шуберт «Аве Марія» Шуберт «Анданте з квартету» Шопен «Ноктюрн соль мінор» Дебюссі «Місячне сяйво»
4. Для зменшення злобливості, заздрості до успіхів інших людей Бах «Італійський концерт» Гайдн «Симфонія» Сибеліус «Фінляндія»
5. Для зняття емоційної напруги у відносинах з іншими людьми Бах «Концерт ре-мінор для скрипки» Барток «Соната для фортепьяно» Брукнер «Месса мі-мінор» Бах «Кантата № 21» Барток «Квартет № 5»
6. Для зменшення головного болю, зв'язаного з емоційною перенапругою Бетховен «Фіделіо» Моцарт «Дон Жуан» Лист «Угорська рапсодія № 1» Хачатурян «Сюіта «Маскарад» Гершвін «Американецть у Парижі»
7. Для поліпшення настрою
Шопен «Прелюдія» Лист «Угорська рапсодія № 2»

5. Написання листа, запис у щоденнику з викладом ситуації і причини, що визвали емоційну напругу. Рекомендують розділити аркуш папера на два стовпчики. У лівий варто записати в порядку убування значимості всі негативні наслідки події. У правий - те, що можна протиставити, якщо можливо, то і позитиві наслідки, у тому числі витягнуті уроки. У такий спосіб можна відрізнити невдачу від катастрофи, безладдя від лиха. Цей спосіб більше підходить для людей замкнених і потайливих. Використання цього аналітичного способу можливо і при діалоговому варіанті, коли хтось інший показує суб'єкту значимість в іншому світлі.
Таким чином можна вважати поставлені завдання дослідження виконаними, а мету досягнутою.


СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Василюк Ф.Е. Психология переживаний: Анализ преодоления критических ситуаций. – М., 1984.
2. Вилюнас В.К. Психология эмоциональных явлений. – М., 1976.
3. Вартанян Г.А., Петров Е.С. Эмоции и поведение. – Л., 1989.
4. Веккер Л.М. Психические процесы. Т3. – Л., 1981.
5. Громова Е.А. Эмоциональная память и ее механизмы. – М.: Наука, 1980. – 180 с.
6. Даль В.Толковый словарь живого великорусского языка: В 4 т.- М.,1982.- Т.4.
7. Джемс У. Психологія під ред Л.А. Петровського.-М.,1991
8. Додонов Б.И. В мире эмоций. – К., 1986.
9. Изард К.Е. Эмоции человека. – М., 1980.
10. Ильин Е.П.Очерки военной психологии. – Петроград, 1923.
11. Краткий психологический словарь. / Под ред. А.В. Петровського.  М., 1984.
12. Кондаш О. Хвилювання: страх перед випробовуванням. – К., 1989.
13. Левитов Н.Д. О психологических состояниях человека. – М., 1964.
14. Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. – М.: Политиздат, 1977.
15. Леонтьев А.Н. Избирательные психлогические произведения В 2 т.  М., 1988.
16. Мясищев В.Н. Личность и неврозы. – Л., 1980.
17. М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посіб. – К.: Вища шк., 1998. – 479 с.
18. Немов Р.С.Психология. В 3 кн. –М., 1999. – Кн.1.Общие основы психологии. – 688 с.
19. Общая психодиагностика / Под. Ред. А.А. Бодалева, В.В. Столина. М.,1987.
20. Общая психология : Под ред. О.В.Петровского – М.: Просвещение, 1986. – 464 с.
21. Психология. Словарь. – М.: Изд. политической литературы, 1990. – 294 с.
22. Психологія під заг. ред. Ярошевського М.Г. та Петровського А.В. М – 1975.
23. Психология эмоций: Тексты. М - 1984.
24. Практическая психодиагностика. Методики и тесты. Учебное пособие. –Самара: Издательский Дом» «БАХРАМ-М», 2000 – 672 с.
25. Рубинштейн С.Л. Основы общей психологии. М – 1989. – 488 с.
26. Симонов П.В. Что такое эмоция? М –1966.
27. Талызина Н.Ф. Формирование познавательной деятельности учащихся, М.,Знание, 1983.
28. Эксперементальная психология / Под общ. ред. П. Фресс и Ж. Пиаже. – М., 1975. – Вып. 5.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
250
Скачать бесплатно 19655.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.