У нас уже
17884
рефератов, курсовых и дипломных работ
Сделать закладку на сайт
Главная
Сделать заказ
Готовые работы
Почему именно мы?
Ценовая политика
Как оплатить?
Подбор персонала
О нас
Творчество авторов
Быстрый переход к готовым работам
Контрольные
Рефераты
Отчеты
Курсовые
Дипломы
Диссертации
Мнение посетителей:
Понравилось
Не понравилось
Книга жалоб
и предложений
Название
Державний борг, методи управління державним боргом
Количество страниц
46
ВУЗ
КНЕУ
Год сдачи
2010
Бесплатно скачать
19935.doc
Содержание
ЗМІСТ
ВСТУП 3
РОЗДІЛ 1. ХАРАКТЕРИСТИКА ТА СТРУКТУРА ДЕРЖАВНОГО БОРГУ КРАЇНИ 5
1.1. Сутність державного боргу країни 5
1.2. Бюджетний дефіцит та джерела його фінансування 7
1.3. Державний кредит та його форми 12
1.4. Внутрішній та зовнішній державний борг 14
РОЗДІЛ 2. УПРАВЛІННЯ ДЕРЖАВНИМ БОРГОМ КРАЇНИ 19
2.1. Нормативно-правове регулювання обслуговування і погашення державного боргу 19
2.2. Механізм управління державним боргом України 24
2.3. Способи погашення державного боргу 31
2.4. Проблеми управління державним боргом України 35
ВИСНОВКИ 39
СПИСОК ВИКОРАСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 42
ДОДАТКИ 44
ВСТУП
В умовах формування та функціонування ринкової економіки важливою складовою державних фінансів є державний борг. Дефіцит державного бюджету, залучення та використання позик для його покриття призвели до формування і значного зростання державного боргу в Україні. Великі розміри внутрішнього і зовнішнього боргу, а також відповідно зростання витрат на його обслуговування обумовлюють необхідність вирішення проблеми державного боргу, а відтак і пошуку шляхів вдосконалення механізму його управління. Як свідчить досвід багатьох країн, чим обтяжливішим стає для держави нагромаджений зовнішній та внутрішній борг, тим його обслуговування активніше включається у взаємодію з функціонуванням економіки та її фінансової системи.
В перехідній економіці України державний борг все більше набуває характеру не лише фінансової, але і соціально-політичної проблеми. Державний борг прямо пов'язаний з проблемою економічної безпеки країни.
Питання управління та обслуговування державного боргу є особливо важливим в контексті тих економічних труднощів, які впродовж останніх років переживає Україна. Розв'язання проблеми обслуговування державного боргу є одним із ключових факторів економічної стабільності в країні. Від характеру врегулювання боргової проблеми в значній мірі залежить бюджетна дієздатність держави, стабільність її національної валюти, а відтак фінансова підтримка міжнародних фінансових організацій. Необхідність розв'язання цих питань потребує пошуку шляхів вдосконалення механізму управління та обслуговування державного боргу в Україні.
Важливий внесок в дослідження проблеми державного боргу зробили західні економісти: Д. Рікардо, А. Сміт, М. Браунриг, С. Вайнтрауб, Х. Джонсон, О. Екстайн, Дж. Кейнс, А. Лаффер, А. Лернер, Р. Масгрейв, М. Фрідман та інші. Серед російських вчених варто відмітити праці: М.Б. Богачевського, Б. Г. Болдирєва, Л. О. Дробозіної, Л. М. Красавіної, І. М. Осадчої, Ю. М. Осипова, Г. П. Солюса, В. М. Усоскіна та інших. Теоретичні основи державного боргу та питання щодо його управління висвітлюються в працях таких українських вчених, як: О.Д.Василик, А. С. Гальчинський, Г. В Кучер., В. В. Корнєєв, О.В. Плотніков, Т. Г. Бондарук, В. М. Суторміна, В. О. Степаненко, та інших.
В той же час в Україні недостатньо досліджені питання, що стосуються проблем управління державним боргом, особливостей його формування і розвитку в умовах переходу до ринкової економіки. Зазначене обумовило актуальність обраної теми курсової роботи, його мету і задачі.
Метою дослідження є наукове обґрунтування економічної природи державного боргу; виявлення основних тенденцій і специфічних особливостей формування державного боргу в Україні; обґрунтування концептуальних засад щодо вдосконалення механізму управління державним боргом та його обслуговування в умовах перехідної економіки України.
Для досягнення поставленої мети у роботі передбачається вирішити ряд задач, головними з яких є:
• обґрунтування економічної сутності державного боргу як складової державних фінансів;
• виявлення основних тенденцій формування державного боргу України;
• визначення основних етапів формування державного внутрішнього боргу, аналіз механізму управління ним;
• оцінка розміру та динаміки зовнішньої заборгованості України;
• узагальнення зарубіжного досвіду обслуговування державного зовнішнього боргу з метою його можливого використання в Україні;
• розробка пропозицій щодо удосконалення управління та обслуговування державного боргу в Україні.
Список литературы
ВИСНОВКИ
В курсовій роботі науково обґрунтовано економічну природу державного боргу, виявлено основні тенденції і специфічні особливості формування державного боргу в Україні, обґрунтовані концептуальні засади щодо вдосконалення механізму його управління та обслуговування в умовах перехідної економіки України. В результаті проведеного дослідження сформульовані такі висновки:
1. Дефіцит державного бюджету, залучення значного обсягу державних запозичень як з внутрішніх так і з зовнішніх джерел обумовили формування державного боргу в умовах перехідної економіки України. Державний борг – це сума фінансових зобов'язань держави по відношенню до зовнішніх кредиторів та сума заборгованості держави по випущених і не погашених державних внутрішніх позиках. Державний борг є структурним компонентом державних фінансів будь-якої країни з розвиненими ринковими відносинами.
2. Обґрунтовано зміст поняття “управління державним боргом”. Управління державним боргом визначається як сукупність заходів держави пов'язаних з випуском та погашенням державних боргових зобов'язань, визначенням ставок процентів та виплатою доходу по державних цінних паперах, встановлення ліміту боргу, підтриманням курсу державних зобов'язань, визначенням умов випуску нових державних цінних паперів.
3. Розмір державних позик не повинен перевищувати обсяги державних інвестицій, аби не покладати на наступні покоління тягар сплати державних боргів. Вирішення проблеми заборгованості потребує в законодавчому порядку відображення таких заходів: обґрунтування нової державної заборгованості, розробка прозорих та переконливих критеріїв надання державних гарантій, встановлення оптимальних розмірів внутрішнього та зовнішнього державного боргу, вдосконалення системи управління та обслуговування державного боргу.
4. Дослідження динаміки і структури державного боргу України дало змогу систематизувати етапи його формування. Перший етап характеризується залученням кредитів Національного банку України та утворенням зовнішнього боргу шляхом отримання іноземних кредитів під гарантії уряду. Другий етап - отримання зовнішніх позик від міжнародних фінансових організацій та за рахунок випуску облігацій внутрішньої державної позики з поступовим заміщенням цими облігаціями кредитів НБУ.
Останнім часом запозичення уряду диктувались, насамперед, необхідністю погашення та обслуговування накопиченого боргу. Можливості залучення коштів з внутрішнього грошового ринку були майже вичерпані. Незважаючи на відносно низьку ефективність внутрішньої державної позики в Україні, державні облігації є необхідним фінансовим інструментом, який при належному використанні може бути важливим джерелом фінансування державних витрат. Для вдосконалення механізму функціонування державної позики необхідно гарантувати довіру інвесторів; визначати обсяги залучень державою коштів, виходячи із реальних можливостей їх повернення; запозичені кошти необхідно використовувати в інвестиційних цілях; дотримуватися тенденції збільшення строків обігу облігацій та забезпечення їх дохідності.
5. Крім класичної форми державного внутрішнього боргу в Україні в 1994 – 2005 роках утворився специфічний внутрішній борг держави з виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ, що є вкрай небезпечним для держави і може призвести до соціальної напруги. Для недопущення в майбутньому заборгованості із заробітної плати та інших соціальних виплат потрібно насамперед вдосконалювати нормативно-правову базу, яка повинна передбачати майнову і адміністративну відповідальність за несвоєчасну виплату заробітної плати та використання нетрадиційних джерел погашення заборгованості.
6. Зовнішні фінансові джерела потрібно розглядати з точки зору їх обсягу і з позицій ефективності використання. При неефективному використанні ресурсів потреба у їх кількості стає необмеженою. Це обумовлює необхідність встановлення межі залучення кредитів. Питання подальшого залучення зовнішніх фінансових ресурсів, необхідно вирішувати, перш за все, з позицій ефективного їх використання для економічного розвитку країни.
7. Зростання державного боргу призводить до збільшення витрат на його обслуговування. Управління державним боргом повинно бути спрямовано на збільшення терміну погашення заборгованості та скорочення витрат на обслуговування боргу, для цього в загальному обсязі державних зобов'язань довгострокові зобов'язання повинні займати центральне місце.
8. Нинішній рівень економічної безпеки в Україні, з огляду на триваючу тенденцію до швидкого зростання обсягу зовнішньої і внутрішньої заборгованості, недостатній. Розміри державного боргу в своїх абсолютних значеннях можуть досягати досить великих розмірів, проте борг завжди мусить знаходитися в певній залежності відносно величини ВВП. Перевищення показника державного боргу відповідно розмірів ВВП, а відтак й інших (скоординованих з ВВП) макроекономічних показників, починає становити загрозу економічній безпеці країни.
Комплексне вирішення проблеми внутрішнього і зовнішнього державного боргу із врахуванням запропонованих заходів сприятиме розбудові державних фінансів та покращанню фінансового стану України.
СПИСОК ВИКОРАСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Конституція України від 28.06.1996 р.
2. Бюджетний кодекс України від 21.06.2001 р. [статті 2 (п. 14), 11, 14 (ч. 2), 15 (ч. 4, 5), 17 (ч. 3)]
3. Закон України „Про державний внутрішній борг України” від 16.09.92 р.
4. Закон України „Про Державний бюджет України на 2006 рік” від 20.12.2005 р. №3235-IV з послідуючими змінами та доповненнями;
5. Декрет Кабінету Міністрів України від 17.03.1993 № 25-93 "Про надання державних гарантій щодо іноземних кредитів, які надаються Україні відповідно до міжнародних договорів".
6. Наказ Міністра фінансів України про Порядок ведення Міністерством фінансів України обліку державного боргу та операцій, пов'язаних з ним від 22.01.2001 р.
7. Положення про Міністерство фінансів України, затвердженим Указом Президента України від 26.08.1999 р. з послідуючими змінами та доповненнями.
8. Указ Президента України про функції Державного казначейства України щодо управління державним боргом від 31.07.95р.
9. Балабанов А., Балабанов І. Фінанси. – С-Пб, 2000. [стор. 239-240]
10. Бєскова И.А. Управління державним боргом. М: Фінанси. – 2002. [234 стор.]
11. Бондарук Т. Г., Степаненко В.О. Проблеми утворення та обслуговування державного внутрішнього боргу. Фінанси України. – 1998. [стор. 96-97]
12. Бондарук Т. Г. Зовнішній державний борг України та механізм його обслуговування . Фінанси України. – 1999. [стор. 176-178]
13. Василик О. Д. Державні фінанси України. КНУ ім. Т. Шевченка – К.: ЦУЛ, 2003. [стор. 278-280]
14. Василик О. Д. Теорія фінансів. – К., 2000. [389 стор.]
15. Вахненко Т. П. Державний борг України та його економічні наслідки. Інститут економічного прогнозування. – К.: Альтепрес, 2000. [стор. 64-65]
16. Василишин Р. Взаємозвязок бюджетного дефіциту і державного боргу України. Вісник УАДУ.,1999. №4. [стор. 37-39]
17. Василишин Р. Державний борг України та управління ним. Збірник наукових праць Української Академії державного управління при Президентові України. - Випуск 1. - К.: Вид-во УАДУ, 2000. [стор. 437-438]
18. Епіфанов А. О., Сало І. В. та ін. Бюджет і фінансова політика України. Навч. посібник – К: Наукова думка, 1999. [301 стор.]
19. Козюк В.В. "Ефект витіснення" як наслідок державного боргу в перехідній економіці України. Вісник ТАНГу., 2000. Вип. 9. [стор. 132-133]
20. Козюк В. В. Проблема державного боргу в перехідній економіці України. Фінанси України, 1999. №5. [стор. 85-90]
21. Козюк В. В. Макроекономічний аналіз зовнішнього боргу України за ринкової трансформації. Вісник ТАНГу., 2000. Вип. 7. [стор. 29-37]
22. Корнєєв В. Боргові парадокси і орієнтири державних запозичень / Економіка України. – К., 2000. [стор. 30-34]
23. Кудряшов В. П. Фінанси. Навчальний посібник. – Херсон: Олді-плюс, 2002. [351 стор.]
24. Кучер Г.В. Удосконалення механізму управління зовнішнього державного боргу. Економ. вісник націон. гірничої акад. України. – Дніпропетровськ: РИК НГА України – 1999. [стор. 43-44]
25. Кучер Г. В. Управління державним боргом та економічна безпека України. Актуальні проблеми міжнародних відносин – К.: ВПЦ “Київський університет”, Інститут міжнародних відносин. – 2001. [стор. 83-85]
26. Онищук Я.В. Вплив боргової та фіскальної політики на соціально-економічний розвиток. Бюджетно-податкова політика в Україні (проблеми та перспективи розвитку)- Ірпінь: Академія ДПС України, 2001. [стор. 143-144]
27. Дані офіціального сайту Міністерства Фінансів України: http://minfin.kmu.gov.ua/.
Стоимость доставки работы, в гривнах:
(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
150
Скачать бесплатно
19935.doc
Найти готовую работу
ЗАКАЗАТЬ
Обратная
связь:
Связаться
Вход для партнеров
Регистрация
Восстановить доступ
Материал для курсовых и дипломных работ
11.10.24
Сучасний документальний театр: новий тип сценічної репрезентації
11.10.24
Вербатім–наративи в контексті сучасної «Нової драми» і документального театру
11.10.24
«Нова драма» в умовах відновлення документалізму в театральній постдраматичній культурі нестабільного типу
Архив материала для курсовых и дипломных работ
Ссылки:
Счетчики:
© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.