У нас уже 17884 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название СТРАТЕГІЯ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЛАСТЕРНИХ УТВОРЕНЬ У КОНТЕКСТІ СВІТОВОГО І РЕГІОНАЛЬНОГО РОЗВИТКУ
Количество страниц 204
ВУЗ ДОНЕЦЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Год сдачи 2010
Содержание ВСТУП
РОЗДІЛ 1. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ РОЗВИТКУ КЛАСТЕРНИХ УТВОРЕНЬ НА СВІТОВОМУ ТА РЕГІОНАЛЬНОМУ РІВНІ
1.1. Глобалізація і регіональний розвиток світового господарства
1.2. Сутність кластерних утворень і сучасна концепція їх розвитку
1.3. Теоретичні підходи щодо формування стратегій зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень
Висновки до розділу 1
РОЗДІЛ 2. АНАЛІЗ СТАНУ І ПЕРСПЕКТИВ РОЗВИТКУ КЛАСТЕРНИХ УТВОРЕНЬ У СВІТОВІЙ ТА РЕГІОНАЛЬНІЙ ЕКОНОМІЦІ
2.1. Аналіз сучасних тенденцій розвитку світової металургії та ринку чорних металів як базової галузі для створення кластерів
2.2. Аналіз зовнішньоекономічної діяльності металургійного комплексу України у контексті регіонального розвитку світового господарства
2.3. Аналіз впливу євроінтеграційного процесу на зовнішньоекономічну діяльність кластерних утворень у металургійному комплексі України
Висновки до розділу 2
РОЗДІЛ 3. ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЇ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ КЛАСТЕРНИХ УТВОРЕНЬ
3.1. Механізм створення кластерів і засади їх зовнішньоекономічної діяльності
3.2. Самоорганізаційний підхід щодо формування кластерних утворень
3.3. Визначення стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на регіональних та світовому ринках
Висновки до розділу 3
ВИСНОВКИ
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
ДОДАТКИ

ВСТУП

Актуальність теми. Розвиток світової економіки протягом останніх де¬сятиліть характеризується розширенням і поглибленням світових і регіональ¬них зв’язків через формування глобального ринку капіталів, товарів і робочої сили, а також створенням єдиного інформаційного простору як напрямку глобалізації міжнародних економічних і соціальних відносин.
З іншого боку, значний вплив на світову економіку має прискорений соціально-економічний розвиток окремих регіонів (феномен нових індустріальних країн, зростання економіки Китаю тощо), спричинений демографічним зростанням та урбанізацією деяких промислових центрів.
Глобалізація світогосподарських зв’язків стимулює розвиток міжнарод¬них економічних відносин на макроекономічному рівні та зовнішньоекономі¬чної діяльності підприємств на мікроекономічному. Для України активізація зовнішньоекономічної діяльності належить до актуальних проблем розвитку економіки та національної економічної безпеки, переважно через паливно-енергетичну залежність і від’ємне сальдо зовнішньоторговельного балансу.
Одним зі шляхів стимулювання промислового виробництва та регіонального розвитку є створення кластерних утворень у локальних технологічно інтегрованих галузях, що дозволяє підвищувати рівень конкуренції на внутрішньому ринку й активізувати зовнішньоекономічну діяльність із боку підприємств-учасників кластеру.
Зовнішньоекономічна діяльність кластерних утворень забезпечує не лише стабільний регіональний розвиток, але й розширене відтворення в економіці, активізацію зовнішньої торгівлі України.
Теорія кластерних утворень вплинула на формування принципів виробничо-територіального комплексоутворення в економіці України, проте науковий та практичний апарат щодо вирішення цієї проблеми знаходиться на стадії розробки й апробації.
Дослідженню питань розвитку світової економіки, а також інтернаціона¬лізації та регіоналізації міжнародних економічних відносин присвячено праці таких вітчизняних і зарубіжних учених, як: І. Бураковський, М. Войнаренко, Б. Губський, Д. Лук’яненко, Ю. Макогон, Р. Мокій, С. Мочерний, Ю. Павлен¬ко, Ю. Пахомов, О. Плотніков, Є. Савельєв, П. Друкер, К. Маркс, Ф. Котлер, Д. Рикардо, А. Сміт. Питання розвитку кластерних утворень розглянуті у наукових працях О. Гуменюка, К. Дудкіної, І. Майорової, Н. Мікули, Н. Поповича, Г. Савіної, С. Соколенка, В. Третьяка, Г.Чижикова, М. Портера, Дж. Стигліца. Розробці економічних стратегій діяльності підприємств прис¬вячено праці І. Ансоффа, П. Дойля, Б. Карлофа, М. Круглова, Ж.-Ж. Ламбена, Д. Мінцберга, Д. Моррісона, А. Слівотськи, Д. Траута, стратегій зовнішньо¬економічної діяльності України на світовому та регіональних ринках – дос¬лідження С. Богачова, О. Беззубченко, А. Гальчинського, В. Гейця й інших.
Незважаючи на глибину наукових досліджень щодо умов регіонального та світового розвитку, участі країн у світовому розподілі праці, сучасний стан економіки України потребує дослідження питань формування у її складі кластерних утворень як асоціації підприємств однієї галузі, що зберігають юридичну незалежність, конкурентні відносини й орієнтовані на активізацію ділової активності всередині кластеру, а також питань координації стратегії їх зовнішньоекономічної діяльності у межах та поза кластерним утворенням.
Вищезазначене обумовило актуальність обраної теми дослідження у теоретичному і практичному плані.
Зв'язок роботи з науковими програмами, планами, темами. Дисертаційне дослідження виконано відповідно до планів науково-дослідної роботи Донецького національного університету Міністерства освіти і науки України: кафедри міжнародної економіки – за держбюджетною темою Г06/53а «Підвищення ефективності міжнародної економічної діяльності України в інтеграційних об’єднаннях: регіональний та галузевий аспект» (номер державної реєстрації 0106U012484), у рамках якої поглиблено існуючі теоретичні положення щодо створення кластерних утворень у металургійному комплексі й основи їх зовнішньоекономічної діяльності, що дозволяє виявити ступінь експортного пріоритету окремих регіонів і напрямки товарних потоків у міжнародній торгівлі; кафедри маркетингу — за держбюджетною темою Г-01/32 «Проблеми розвитку маркетингу і логістики» (номер державної реєстрації 0101U005719), у рамках якої досліджено теоретичні основи побудови стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень, а також визначено шляхи формування та вдосконалення маркетингової політики металургійних підприємств на світовому та регіональних ринках.
Мета і задачі дослідження. Метою дисертаційної роботи є удоскона¬лення теоретико-методологічних основ створення кластерів у експортоорієнтованих галузях промисловості, і розробка науково-практичних рекомендацій щодо формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на світовому та регіональних ринках.
Для досягнення мети дослідження було поставлено та вирішено такі задачі:
дослідити теоретико-методологічні основи глобалізації та регіонального розвитку світового господарства;
проаналізувати сутність кластерних утворень і сучасну концепцію їх розвитку;
дослідити теоретичні підходи до формування стратегій зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень;
проаналізувати розвиток світової металургії як базової галузі для створення кластерів і виявити сучасні тенденції її розвитку;
здійснити аналіз зовнішньоекономічної діяльності металургійного комплексу України у контексті світових і регіональних інтеграційних процесів;
дослідити вплив євроінтеграційного процесу на зовнішньоекономічну діяльність кластерних утворень у металургійному комплексі;
запропонувати механізм створення кластерів і основи їх зовнішньоекономічної діяльності;
розробити самоорганізаційний підхід до формування кластерних утворень;
визначити стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на світовому та регіональних ринках.
Об’єктом дослідження є процес зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень в умовах глобалізації та регіоналізації світової економіки.
Предметом дослідження є науково-методичні та практичні аспекти механізму створення кластерних утворень на засадах конкурентної асоціації, а також організаційно-економічні умови формування стратегії їх зовнішньоекономічної діяльності на світовому та регіональних ринках.
Методи дослідження. Теоретичною та методологічною основою дисертаційної роботи є фундаментальні положення економічної теорії, праці провідних вітчизняних та зарубіжних учених-економістів із питань міжнародної економіки, функціонування ринкових механізмів, формування стратегій зовнішньоекономічної діяльності країн.
У дослідженні використано діалектичний метод наукового пізнання для визначення теоретичних основ і закономірностей розвитку світового господарства та концепції розвитку кластерних утворень; загальнонаукові методи пізнання: метод теоретичного узагальнення і порівняння (для наукового визначення теоретичних основ формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень), системного аналізу і синтезу (для розгляду механізму створення кластерів і основ їх зовнішньо¬економічної діяльності), методи статистичного, економічного аналізу та моделювання (для комплексного дослідження розвитку світової металургії та ринку чорних металів як базової галузі для створення кластерів), методи діалектичної та формальної логіки (для розробки самоорганізаційного механізму створення кластерних утворень і визначення стратегії їх зовнішньоекономічної діяльності на світовому та регіональних ринках).
Під час дослідження використано закони України, постанови Кабінету Міністрів України, укази Президента України, монографії, фахову літературу, матеріали періодичних видань і мережі Інтернет. Інформаційну основу дослідження становлять дані Державного комітету статистики України, результати власних досліджень автора.
Наукова новизна одержаних результатів полягає в поглибленні теоре¬тичних і науково-методичних основ і розробці науково-практичних рекомендацій щодо створення кластерів і визначення стратегій їх зовнішньоекономічної діяльності в умовах глобалізації та регіоналізації світового господарства.
Конкретні наукові результати, що розкривають внесок автора в розробку досліджуваної проблеми і характеризують наукову новизну роботи, полягають у такому:
вперше:
запропоновано модель стратегічного поля кластерного утворення, що включає три блоки (макросередовище, оференти, споживачі) і відображає вплив п’яти сил конкуренції та некерованих факторів, універсальний характер якої дозволяє використовувати модель при формуванні стратегії розвитку кластерних утворень на світовому та регіональних ринках;
розроблено кластерну модель світового ринку чорних металів як поєднання регіонального та виробничого підходів, що дозволяє виявити ступінь спеціалізації окремих регіонів завдяки світовому поділу праці та виділити напрямки товарних потоків у міжнародній торгівлі, використання якої створює передумови для встановлення коопераційних зв’язків і визначення національних конкурентних переваг країн, що здійснюють зовнішньоекономічну діяльність на світовому ринку чорних металів;
удосконалено:
теоретичні основи формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на світовому та регіональних ринках через обґрунтування включення до її інструментарію методу визначення STPDO-стратегії, що поєднує STP-маркетинг із виключенням принципової несумісності продуктів і видів діяльності, підвищенням синергізму внутрішньосистемної взаємодії та адаптації організаційної структури кластерного утворення до зовнішньоекономічної діяльності;
теорію вхідних і вихідних ринкових бар’єрів за рахунок класифікації вхідних бар’єрів за інформаційними, конкурентними, економічними та ринково-психологічними ознаками і вихідних бар’єрів за економічними та підприємницько-психологічними ознаками, що надає можливість розрахувати ступінь значущості різних видів стратегічних захистів кластерних утворень для подальшого визначення стратегії зовнішньоеконо¬мічної діяльності останніх;
дістали подальшого розвитку:
понятійно-категоріальний апарат міжнародної економіки за рахунок сутнісного трактування поняття «кластер» як економіко-територіальної одиниці у вигляді технологічно інтегрованих галузей, що створюють спільну інфраструктуру і локально концентрований ринок праці та капіталу для впровадження інновацій та одержання додаткової вартості через використання експортного потенціалу на світовому та регіональних ринках; поняття «стратегія зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень», яку визначено як системне прогнозування споживчих характеристик цільових і сумісних ринків і випуск товарів для трансформації існуючої системи пріоритетів відповідно до цілей експортного розвитку на підставі міжнародного розподілу праці та раціонального балансу товарних, інформаційних і фінансових потоків;
теоретична модель кластерних утворень, а саме принципи їх формування, які доповнено принципом самоорганізаційного розвитку, котрий передбачає наявність циклів саморегуляції та саморозвитку, що запобігає внутрішньому антагонізму його складових і сприяє концентрації кластерних утворень в організаційному і ресурсному відношенні, при їх формуванні та визначенні стратегії зовнішньоекономічної діяльності, без зайвих витрат ресурсів на поточний контроль цілісності й напрямку руху кластеру.
Практичне значення одержаних результатів полягає в тому, що результати дослідження доведені до рівня конкретних науково-методичних і практичних рекомендацій. Впровадження одержаних результатів дозволяє прискорити процеси створення кластерних утворень у металургійному комплексі України та формування стратегії їх зовнішньо¬економічної діяльності на основі використання наукового інструментарію.
Результати дослідження використано у практичній діяльності Регіонального філіалу Національного інституту стратегічних досліджень у м. Донецьку (довідка № 79/04 від 21.08.2006 р.) – результати комплексної оцінки промислових підприємств, що можуть бути залучені до кластерних утворень у металургійному комплексі Донецької області; ВАТ «Макіївський металургійний комбінат» (довідка № 218/003 від 28.11.2007 р.) — критерії відбору оптимальної стратегії зовнішньоекономічної діяльності на основі сегментування і вибору цільових ринків, забезпечення унікальності торго¬вельної пропозиції, виключення принципової несумісності продуктів і видів діяльності; ВАТ «Приватбанк» (довідка № Р.09.01/1-20827 від 22.11.2007 р.) – система цілепокладання створення кластерних утворень у металургійному комплексі Донецької області, за якою можна сформувати фінансові потоки у межах кластеру і його контрагентами на світовому ринку; ВАТ «Докучаєвсь¬кий флюсодоломітний комбінат» (довідка № 2060 від 19.07.2007 р.) – пропо¬зиції щодо формування комплексної конкурентної стратегії диверсифікації діяльності підприємства на регіональному ринку; а також при підготовці ре¬комендацій Х, ХІІ, ХІІІ Міжнародних науково-практичних семінарів «Проб¬леми розвитку зовнішньоекономічних зв'язків і залучення іноземних інвес¬тицій: регіональний аспект», які було направлено Президенту України, Верховній Раді, Кабінету Міністрів України, обласним державним адмініст¬раціям для включення до програм науково-технічного розвитку регіонів, зокрема до Програми науково-технічного розвитку Донецької області на період до 2020 року (довідка №100/01-27/7.9.7 від 19.02.2004 р., довідка № 37-01/7.9.7-134 від 27.01.2006 р., довідка № 53-01/7.9.7-134 від 27.01.2007 р.).
Результати досліджень теоретичного і прикладного характеру використовуються у навчальному процесі Донецького національного університету при створенні науково-методичних комплексів і викладанні дисциплін «Міжнародна конкурентоспроможність підприємств (організацій)», «Міжнародний маркетинг», «Регіональні економічні зв’язки та вільні економічні зони», «Стратегічний маркетинг» (довідка № 930/01-27/3.9.0 від 27.11.2007 р., довідка № 931/01-27/3.9.0 від 27.11.2007 р.).
Особистий внесок здобувача. Усі результати, викладені в дисертаційній роботі, одержані здобувачем самостійно і знайшли своє відображення в наукових публікаціях автора. З наукових праць, опублікованих у співавторстві, у дисертації використано лише ті положення, ідеї та висновки, які є результатом самостійної роботи здобувача.
Апробація результатів дослідження. Основні результати дисертаційної роботи доповідались і одержали схвалення на Х, ХІІ, ХІІІ Міжнародних науково-практичних семінарах «Проблеми розвитку зовнішньоекономічних зв’язків і залучення іноземних інвестицій: регіональний аспект» (м. Донецьк – м. Святогірськ, ДонНУ, 2004, 2006 і 2007 рр.), міжнародних науково-практичних конференціях «Проблеми розвитку маркетингу і логістики в транзитивній економіці» (м. Донецьк – м. Святогірськ, ДонНУ, 2002 р.), «Управління людськими ресурсами: держава, регіон, підприємство» (м. Донецьк – м. Маріуполь, ДонНУ, 2004 р.), «Актуальні питання управління людськими ресурсами і маркетингу в контексті стратегії розвитку України» (м. Донецьк – м. Святогірськ, ДонНУ, 2007 р.).
Публікації результатів дослідження. Основні положення дисертаційної роботи викладено в 6 наукових роботах загальним обсягом 2,6 д.а, з яких особисто автору належить 2,4 д.а., із них 5 робіт – у наукових фахових виданнях загальним обсягом 2,4 д.а., з яких особисто автору належить 2,2 д.а.
Структура і обсяг роботи. Дисертація складається зі вступу, трьох розділів, висновків, списку використаних джерел зі 165 найменувань, 3 додатків. Зміст дисертації викладено на 188 сторінках друкованого тексту, включаючи 40 таблиць на 26 сторінках, 25 рисунків на 15 сторінках.
Список литературы ВИСНОВКИ

В дисертаційній роботі вирішено важливу наукову задачу удосконалення науково-практичних рекомендацій зі створення кластеру на прикладі металургійного комплексу України, та визначення засад і стратегії інноваційного розвитку зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на регіональних та світовому ринках.
За результатами дослідження зроблено наступні висновки:
1. Подальші тенденції глобалізації й регіоналізації розвитку світового господарства посилюють світову торгівлю через міжнародний розподіл праці, поглиблюють спеціалізацію та поширюють кооперування країн на інноваційних засадах. Проте диспропорції регіональної політики негативно впливають на нерівномірність соціально-економічного розвитку окремих складових світового господарства, внаслідок чого змінюються пріоритети щодо розміщення та динаміки розвитку великих промислових центрів, що потребує значного впровадження інновацій. За цих умов кластери визнано не тільки ефективною виробничою системою, але й певними «індикаторами» можливостей і перспектив розвитку окремих регіонів, та їх конкурентоспроможності.
У теперішній час в економіці України відсутні як правова основа для створення кластерних утворень, так і економічний механізм їх функціонування й оцінки їх ефективності. За цих умов потрібно визначити нормативно-правові, адміністративно-територіальні й організаційно-економічні засади створення кластерних утворень у таких групах галузей промисловості України, як конкурентних (металургійна, хімічна, фармацевтична, легка промисловість), зрілих (меблеве, швейне, кондитерське виробництво) і потенційних (важке й середнє машинобудування, виробництво побутової техніки й електроніки). Для вирішення цього наукового завдання викладено дефініцію терміну «кластер» як економіко-територіальна одиниця, що дозволяє створити локально сконцентрований ринок праці та капіталу з метою організації високоінтегрованої інфраструктури та міжгалузевого виробничого процесу з використанням інновацій та одержанням додаткової вартості.
2. Розгляд сучасної концепції розвитку кластерних утворень дозволив виділити фактори мікро- та макроекономічного рівня, що відображають вплив п’яти сил конкуренції та некерованих факторів. За ними було сформовано модель стратегічного поля кластерного утворення, що включає три блоки (макросередовище, оференти та споживачі). Ринковий потенціал кластеру складається зі взаємодії землі, капіталу, кадрів, технології та підприємницьких здібностей як основних факторів виробництва. Універсальний характер моделі стратегічного поля дозволяє використовувати її при формуванні стратегії розвитку кластерних утворень на регіональних та світовому ринках для товарів виробничого призначення, широкого вжитку чи ділових послуг.
3. Формування стратегії зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень повинно мати двосторонній характер. Уряд має доводити до виконавчого органу кластерного утворення гарантії щодо товарної підтримки, заходи зі стимулювання випуску і вимоги до якості товарів, а вже воно розподілятиме квоту на «безмитний експорт» за ринками збуту та звітуватиме про виконання планів випуску продукції, які приймаються кожним підприємством самостійно. Доведено, що у контексті світового і регіонального розвитку вона є взаємопов’язаною із маркетинговою активністю на зовнішніх ринках, яка активно впливає на ефективність проміжних і кінцевих результатів. Такий підхід дозволяє викласти авторське визначення стратегії зовнішньоекономічної діяльності як системного прогнозування споживчих характеристик цільових і сумісних ринків і випуск товарів для трансформації існуючої системи пріоритетів на власну користь на підставі міжнародного розподілу праці і раціонального балансу товарних, інформаційних і фінансових потоків.
4. Використання інструментарію стратегічного маркетингу дозволило визначити стратегію інноваційного розвитку зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на регіональних і світовому ринках за методом STPDO як поєднання сегментування (S) і вибору цільових ринків (T); створення унікальної торгової пропозиції на основі позиціювання (P) і диференціації (D); виключення принципової несумісності продуктів і видів діяльності; поелементної сумісності усіх видів діяльності (підвищення синергізму для внутрішньосистемної взаємодії) й оптимізації (у рамках операційної ефективності і загальної стратегії розвитку). Адаптація організаційної структури (О) кластерного утворення дозволяє акумулювати, а не взаємовиключати, конкурентні переваги і фокусувати діяльність його складових на досягнення спільних цілей.
5. Сучасна світова металургійна промисловість характеризується значною диференціацією за територіальним розміщенням й якісним складом. Так, з найбільшими світовими родовищами залізорудної сировини пов’язано виробництво первинного та вторинного металургійних переділів. Виробництво третинного металургійного переділу розташовано біля споживачів (промислове будівництво, важке та середнє машинобудування) і постачальників металобрухту. За цими факторами розроблено кластерну модель світового ринку чорних металів, що дозволяє виявляти ступінь експортного пріоритету окремих регіонів, прогнозувати довгострокові тенденції їх розвитку і напрямки товарних потоків у міжнародній торгівлі.
6. Світовий ринок чорних металів відноситься до групи зі сталим розвитком: зміна технологічних укладів у галузі відбувається раз на 30-50 років з тенденцією до скорочення довгих економічних хвиль. Сучасні тенденції його розвитку свідчать про створення нової найпотужнішої у світі металургійної виробничої бази у азіатсько-тихоокеанському регіоні, яка орієнтована на обслуговування найбільшого кластеру споживання на чолі з Китаєм. У загаль¬носвітовій структурі 65% сталі виплавляється конвертерним способом, 5% — мартенівським, і 30% — електродуговим, із збільшенням використання метале¬вого брухту для виробництва електросталі без проміжної виплавки чавуну.
7. Для металургійної галузі України поступове розширення ЄС створює проблему доступу на європейський металоринок. З 1997 року відносини ЄС і України в торгівлі готовим металопрокатом регулюються двосторонньою угодою, але розбіжності в питаннях торгівлі дотепер не вирішені, і в постачаннях металу в країни ЄС сьогодні діє вкрай несприятливий для України режим торгівлі готовою продукцією, а поставляється продукція низьких технологічних переділів — близько 51% займають напівфабрикати, 28% — чавун, 11% — феросплави. У цілому частка сировини, металобрухту і напівфабрикатів складає близько 92%. Очікується, що квоти на імпорт металургійної продукції з України будуть скасовані відразу після вступу країни до Всесвітньої торгової організації.
8. Кластер за своїми властивостями є антагоністичним утворенням, структурні одиниці якого переслідують загальні і власні цілі, а збереження цілісності кластерного утворення є можливим через врахування самоорганізаційної природі взаємозв’язків, що передбачає наявність циклів саморегуляції та саморозвитку, які сприяють концентрації кластерних утворень в організаційному і ресурсному плані при формуванні і впровадженні стратегії зовнішньоекономічної діяльності, без зайвих витрат ресурсів на щоденний контроль цілісності і напрямку руху кластеру.
9. Аналіз показників регіонального розвитку довів, що в Україні склалися різні умови для створення кластерів через диференціацію промислового та соціально-економічного розвитку областей, проте Луганська й Донецька області мають найвищій потенціал для створення кластерів. При порівнянні показників готовності промисловості України до створення кластерів виділено три галузі, що мають підвищений потенціал: хімічна та нафтохімічна промисловість, металургія та оброблення металу, виробництво коксу та продуктів нафтоперероблення.
Розробка механізму створення кластерів дозволила надати теоретичне обґрунтування системі їх цілепокладання як інтеграції виробничих, інфраструк¬турних і науково-дослідних структур, що дозволяє формувати якісний склад кластерних утворень та фінансові потоки для їх створення та функціонування.
10. Формування стратегії інноваційного розвитку зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на регіональних та світовому ринках на прикладі металургійного комплексу України повинно спиратись на експортну орієнтованість й імпортну залежність останніх, та враховувати вплив вхідних і вихідних ринкових бар’єрів. За балансовими моделями ринкового захисту автором визначено економіку таких країн-експортерів металопрокату, як ЄС, США, Україна — експортноорієнтованою, а Китаю й Австралії — імпортоорієнтованою.
Вхідні та вихідні ринкові бар’єри було класифіковано на інформаційні, конкурентні, економічні та психологічні (тільки для вихідних бар’єрів), що дало змогу розрахувати ступінь значимості різних стратегічних захистів кластеру для подальшого визначення стратегії їх зовнішньоекономічної діяльності.
11. Запропоновано підходи щодо формування стратегії інноваційного розвитку зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на регіональних та світовому ринках: раціоналізація структури експорту металопродукції, реалізація металопродукції з високою доданою вартістю через мережу металосервісних, логістичних і консультаційних центрів, у тому числі за довгостроковими угодами з великими та середніми споживачами.
Стратегія інноваційного розвитку зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень на регіональних та світовому ринках є невід’ємною частиною економічної стратегії розвитку України. Вона орієнтована на інноваційний розвиток металургійного комплексу за рахунок створення та функціонування кластерних утворень, і повинна забезпечити економічну безпеку й інтеграцію України до світового господарства.



СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Закон України N 934-XIV «Про проведення економічного експерименту на підприємствах гiрничо-металургiйного комплексу України».
2. Наказ Міністерства промислової політики України від 15.06.2004 р. N 285 Про затвердження Положення про технічне обслуговування устаткування підприємств гірничо-металургійного комплексу.
3. Послання Президента до Верховної Ради «Про внутрішнє зовнішнє становище України у 2005 році».
4. Послання Президента до Верховної Ради «Україна: поступ у XXI сторіччя». Указ N 276/2000 від 23.02.2000 р.
5. Постанова Верховної Ради України N 166-XIV Про заходи щодо подолання кризового стану в гірничо-металургійному комплексі України.
6. Постанова Верховної Ради України N 1892-III Про підсумки виконання Закону України "Про проведення економічного експерименту на підприємствах гiрничо-металургiйного комплексу України" та поширення його дії на підприємства інших галузей економіки України.
7. Постанова Кабінету міністрів України від 01.10.1999 р. N 1820 Про перелік підприємств гірничо-металургійного комплексу, які беруть участь у економічному експерименті.
8. Постанова Кабінету міністрів України від 28.07.2004 р. N 967 Про затвердження Державної програми розвитку та реформування гірничо-металургійного комплексу на період до 2011 року.
9. Розпорядження Кабінету міністрів України від 26.03.2004 р. N 179-р Деякі питання стимулювання розвитку внутрішнього ринку металопродукції.
10. Соглашение между Правительствами государств – членов Организации за демократию и экономическое развитие - ГУАМ о международных мультимодальных перевозках грузов от 19.06.2007 г.
11. Соглашение о создании межгосударственного Евроазиатского объединения угля и метала от 24.09.1993 г.
12. Абдеев Р.Ф. Философия информационной цивилизации. — М.: Владос, 1994. — 336 с.
13. Аллин А., Кухарчук А. Приключения маркетинга в России // Практический маркетинг, 2001, № 10 (56).
14. Ансофф И. Новая корпоративная стратегия / Пер.с англ.С.Жильцова; Под общ.ред.Ю.Н.Каптуревского . ─ СПб. : Питер, 1999.
15. Ансофф И. Стратегическое управление. — М.: Экономика, 1989.
16. Барыгин И. Н. Актуальные проблемы регионоведения: Учебное пособие. СПб.: Изд-во СПбГУ, 2005. - 310 с.
17. Безвушко Є. Кластери та їх роль у відродженні економіки Поділля// Перспективні дослідження. - 1999. - № 2. - С. 17.
18. Беззубченко О. А. Оцінка наслідків вступу України до Світової організації торгівлі для металургійної галузі // Економіка: проблеми теорії та практики. Збірник наукових праць. Випуск 303: В 4 т. Том 1. – Дніпропетровськ: ДНУ, 2005. – С. 276-284.
19. Беззубченко О. А. Пріоритети розвитку чорної металургії України в умовах посилення інтеграційних процесів у глобалізованому світі // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сборник научных трудов. – Донецк: ДонНУ, 2005. – Ч.1. – С. 182-187.
20. Беззубченко та ін. Проблеми інтеграції України у світовий економічний простір. Монографія / Під наук. ред. К.В. Балабанова. – Донецьк: „Вебер” (Донецька філія), 2007. – 234 с. – (§§3.1, 3.2, 5.2).
21. Безтелесна Л. Механізм забезпечення сталої конкурентоспроможності великого промислового підприємства// Економіст. – 2004. - № 12. - С.40- 43.
22. Богданов С.В. Стратегия управления бизнесом металлургического холдинга в условиях глобализации рынка металлов / А.С. Соколов, А.С. Сергеев, А.Л. Роганова та ін. // Электрометаллургия. 2006. № 4. . ─ С.11-19.
23. Ващук В.Ф. Методологія формування конкурентноспроможності зовнішньоекономічної діяльності на зовнішньому та внутрішньому ринках// Проблеми науки – 2004. - № 5 : С.25-30.
24. Власюк В., Гнитецкий О. Машинные нормы // Металл. — 2003 — №2. — с. 18-21
25. Головин И.В. Разработка конкурентных стратегий - М., Маркет ДС, 2004. - 124 с.
26. Горемыкин В.А. Экономическая стратегия предприятия: учебник для вузов . ─ М. : Филинъ ; Рилант, 2001 . ─ 506с.
27. Григор'єв Г.С. Концептуальний підхід до формування транспортно-географічних кластерів України//Актуальні проблеми економіки. 2005. - № 4. - С.60-64.
28. Гриценко С. Стратегія випереджального розвитку транспортно-логістичних кластерів в Україні //Маркетинг в Україні. – 2007. – №2. – с. 56-60.
29. Гриценко С.І., Таранич А. В. Предпосылки организации маркетинговой деятельности // Вісник Технологічного університету Поділля. – Хмельницький, ТУП, 2002. Частина 2/2. – №5 – С. 72-75.
30. Грищенко С. В роли догоняющих // Металл. — 2003. - №2. - с. 10-13.
31. Двойственные чувства // Металл. — 2004 — №1. — с. 12-15.
32. Делягин М. Г. Общая теория глобализации. М.: ИПРОГ, 2003.
33. Деркач Д. А., Майорченко В. Н. Состояние и перспективы развития черной металлургии Украины на пороге XXI века // Металлургическая и горнорудная промышленность. – 2001. – №1. – С. 5-10.
34. Дикий О.В. Конкурентні маркетингові стратегії та їх застосування // Актуальні проблеми міжнародних відносин: збірник наукових праць. - Вип. 35. - Ч. 1 - К.: Київський університет. - 2002. - С. 59-61.
35. Дикий О.В. Формування базової стратегії підприємства в умовах глобалізації бізнесу // Актуальні проблеми міжнародних відносин: збірник наукових праць. - Вип. 47. - Ч. 1 - К.: Київський університет. - 2004. - С. 211-214.
36. Довод в пользу национализации// Металл. — 2003 — №3. — с. 15.
37. Дойль П. Менеджмент: стратегия и тактика. — СПб: Издательство «Питер», 1999. — 560 с. — (Серия «Теория и практика менеджмента»).
38. Должанський I. З. Конкурентоспроможнiсть пiдприємства: Навч. посiб. для студ. вищих навч. закладiв / I. З. Должанський, Т. О. Загорна; Макiїв. екон-гуманiт. iн-т. - К.: Центр навч. л-ри, 2006. - 381 с.
39. Дудкіна К.А. Кластер - світовий досвід економічної політики держави // Вісник Української Академії державного управління при Президентові України. - К.: УАДУ, 2003. - Вип.1.- С.491-496.
40. Дудкіна К.А. Кластерна модель як можливість ефективного використання ресурсного потенціалу регіонів в Україні // Матеріали щорічної загально-інституційної науково-практичної конф. „Інституціональні перетворення, як передумова ефективного використання ресурсного потенціалу регіону” (24 квітня 2003р.). - Одеса: ОРІДУ УАДУ, 2003. - С. 393-399.
41. Дудкіна К.А. Місце кластерної моделі в оцінці потенціалу країни на світовому ринку // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. - К: КНЕУ, 2002. - Вип.6(13). - С.19-24.
42. Економічний потенціал регіону: пріоритети використання. Монографія / І.М.Школа, Т.М.Ореховська, І.Д.Козменко та ін., за ред. І.М.Школи. - Чернівці, 2003. - 464 с.
43. Жалiло Я. А. Стратегiя i тактика в державному регулюваннi ринкових економiчних систем: Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. екон. наук (08.01.01) / Київський ун-т iм. Т. Шевченка. - К., 1996. - 22 с.
44. Зволикевич А. Игра на противовесах // Металл.-2003. - №10. - с. 10-14.
45. Зиновьев А. И-факторы //Металл. – 2007. – №1. – с. 14-16.
46. Зинченко Н., Шейко А., Сирик А. Украинский рынок стального проката //Металл. – 2007. – №2. – с. 60-62.
47. Иванов Н. Глобализация и проблема оптимальной стратегии развития.//Мировая экономика и международные отношения. 2000г. №2 стр.15-19; №3 стр.12-18.
48. Ильин А. В год основания //Металл. – 2007. – №2. – с. 32-34.
49. Капустин С. Красивый дебют //Металл. – 2007. – №2. – с. 34-35.
50. Карлоф Б. Деловая стратегия: Концепция, содержание, символы / Пер. с англ. М.: Экономика, 1991. 239 с.
51. Кемпбелл Э. Стратегический синергизм. [Пер. с англ. Е. Ковачева, А. Колос]. - 2-е изд. - М.: Питер; СПб. и др.: Питер Принт, 2004. - 414 с.
52. Кластери як організаційна структура інноваційно-інвестиційної моделі розвитку промисловості / О.І. Гуменюк // Актуальні проблеми економіки : Наук. екон. журн. К. : ВНЗ "Нац. акад. упр." (Україна) . 2007. № 2. . ─ С.9-19
53. Кожин В. Дефицитные времена //Металл. – 2007. – №2. – с. 28-31.
54. Козлов А. От экономии к технологии //Металл. – 2007. – №2. – с. 19.
55. Концептуальний підхід до формування транспортно-географічних кластерів України / Г.С. Григор'єв // Актуальні проблеми економіки. 2005. № 4. . ─ С.60-64.
56. Котлер Ф. Маркетинг менеджмент. Санкт-Петербург, Питер, 1998
57. Кравченко Ю. Развитие на капремонтах? //Металл. – 2007. – №1. – с. 10-13.
58. Криппендорф К.; Жильцов С. 36 стратегий для победы в эпоху конкуренции. - СПб. и др., Питер, 2005: 241 с. прилож.
59. Круглов М. И. Стратегическое управление компанией. Учебник для ВУЗов. — М.: Русская Деловая Литература, 1998. — 768 с.
60. Круглянко А. Принципи побудови стратегії розвитку підприємництва в регіоні // Регіональна економіка. - 2003. - №1. - С. 220-222
61. Круглянко А. Стратегія розвитку як фактор підвищення ефективності функціонування підприємства // Дослідження соціально-економічних проблем перехідного періоду: Наук. вісн. Вип. І - Чернівці: Ант Лтд, 2001. - С. 114-120.
62. Куденко Н.В. Етапи еволюції концепції маркетингу та різновиди стратегічної орієнтації фірми. // Стратегія економічного розвитку України. Науковий збірник №5. - К.: КНЕУ, 2001. - с.197-203
63. Куденко Н.В. Маркетингові стратегії фірми. - К.: КНЕУ, 2002. - 245 с.
64. Куденко Н.В. Різновиди маркетингової стратегії інтеграції: сутність та практичне застосування. // Вісник НУ “Львівська політехніка” № 457. Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і розвитку”. - Львів.: НУ “Львівська політехніка”, 2002. - с.77-83
65. Куденко Н.В. Розвиток системи стратегічного планування в управлінні фірмою. // Вчені записки. Науковий збірник. Вип.4. - К.: КНЕУ, 2002. - с.137-142
66. Куденко Н.В. Синергізм у стратегічній діяльності фірми. // Механізм регулювання економіки № 1-2. Збірник наукових праць Сумського державного університету. - Суми.: Університетська книга, 2001. - с.132-139
67. Куденко Н.В. Стратегічний маркетинг. Навчальний посібник. - К: КНЕУ, 1998. - 152 с.
68. Кукин С. Устремленные в экспорт //Металл. – 2007. – №2. – с. 22-26.
69. Ламбен Ж. Ж. Стратегический маркетинг. Европейская перспектива. — СПб, Наука, 1996
70. Лесовой В. Теснота на площадках //Металл. – 2007. – №2. – с. 19-20.
71. Литвинский Г.Г. Стратегия развития горной промышленности // Уголь Украины. 2006. № 12. . ─ С.3-6.
72. Ляшенко В.И.; Бережная Т.Ф.; Шпак И.А. Перспективы формирования кластерных структур в экономике Донецкого региона// Економіст. – 2004. - № 12. - С.115-120.
73. Майорова І.М. Кластерний підхід як технологія управління регіональними економічним розвитком на прикладі України // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. 2006. – 1298с. – С. 939-945.
74. Макогон Ю.В., Орехова Т.В. Глобализация и Украина в мировой экономике. – Донецк: Альфа, 2005
75. Международный маркетинг: учебное пособие / Под ред. В. Г. Кузнецова. — Донецк: ДонГУ, 2000. — 255с.
76. Мескон М. Х., Альберт М., Хедоури Ф. Основы менеджмента: Пер. с англ. — М.: Дело, 1992. — 702 с.
77. Металлургические мини-заводы: Монография / Смирнов А. Н., Сафонов В. М., Дорохова Л. В., Цупрун А. Ю. — Донецк: Норд-Пресс, 2005. — 469 с.
78. Мировая конкуренция и кластеризация экономики / М. Афанасьев, Л. Мясникова // Вопросы экономики . 2005. № 4. . ─ С.75-86.
79. Мировое производство стали и чугуна//Металл. — 2004 — №5. — с. IV
80. Мікула Н. Передумови розробки концепції логістичного кластеру // Перспективи транскор¬донного співробітництва – економічне та культурне співробітництво в рамках V коридору. – Ніредьгаза (Угорщина). 2008. – С.7-9.
81. Мікула Н. Передумови формування логістичного кластеру в системі міжнародних транспортних коридорів // Проблемы и перспективы развития сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках Черноморского экономического сотрудничества и ГУАМ. – Сборник научных трудов. Ливадия-Донецк: ДонНУ, 2007. – С. 399-404.
82. Мікула Н. Роль єврорегіонів у формуванні транскордонних кластерів // Вісник комерційної академії. – Серія економічна, випуск 2. – Львів: вид-во Львівської комерційної академії, 2006. – С. 587-592.
83. Наливайко А. П. Теорiя стратегiї пiдприємства: Сучасний стан та напрямки розвитку / А. П. Наливайко. - К.: КНЕУ, 2001. - 227 с.
84. Несторенко А.В. Математическое обоснование и построение модели эколого-экономического кластера // Проблемы экологии Азово-Чорноморского бассейна: современное состояние и прогноз (аннотация). Конференция молодых ученых, 18 - 20 сентября 2001 года. - Севастополь. - 2001. - С.136.
85. Несторенко О.В. Варіанти розподілу граничного прибутку підприємств кластерного утворення // Зб. наук. праць “Економіка: проблеми теорії та практики”. Вип. 139. - Дніпропетровськ: ДНУ, 2002. - С. 9 - 14.
86. Неустроев А. Удержать цены // Металл. — 2004. — №2. — с. 8-11.
87. Обязательные балансы // Металл. — 2003 — №1. — с. 17-20.
88. Панков В. Инновационная деятельность и стратегия повышения конкурентоспособности продукции: международный и региональный аспекты / В. Панков // Економіст. 2005. № 6. . ─ С.40-45.
89. Петренко В. Л. Адаптивные издержки // Вестник Донецкого университета (Серия В. Экономика и право). 1999. - №1. С. 136-138.
90. Пиковский В., Шаповал А. Роль для ГМК//Металл.-2004.-№4.-с. 23-25.
91. Пилипенко И.В. Конкурентоспособность стран и регионов в мировом хозяйстве: теория, опыт малых стран Западной и Северной Европы. - Смоленск: Ойкумена, 2005. - 496 с.
92. Писаренко С.М., Семів С.Р., Моренова Н.Ю. Конкурентоспроможність економіки України в умовах євроінтеграції // Проблеми розвитку зовнішньоекономічних зв’язків і залучення іноземних інвестицій: регіональний аспект. – Донецьк, ДонНУ, 2006. – Частина 3. – С. 884-890.
93. Пойченко К.А. Кластери як фактор структурування економіки // Стратегія економічного розвитку України: Наук. зб. - К: КНЕУ, 2001. - Вип.7. - С.623-628.
94. Пойченко К.А. Стосунки України з ЄС є „лакмусовим папірцем” міжнародного співробітництва для України // Зб. матеріалів міжн. наук. конф. „Ялта-2000. Роль Європи в ХХІ столітті” (7-9 травня 2000р.). - К.: Інститут міжнародних відносин КНУ ім. Т.Шевченка, 2000. - С.275-281.
95. Полевик Г.М. Проблеми управління фінансовими ресурсами кластерних об’єднань підприємств регіону та шляхи їх вирішення // Проблеми Науки, 2005. - № 7.- С.39-43.
96. Попович Н. Н.. Эволюция структуры управления глобальных корпораций
97. Портер М. Е. Стратегiя конкуренцiї: Методика аналiзу галузей i дiяльностi конкурентiв / Пер. з англ. А. Олiйник та Р. Скiльський. - К.: Основи, 1997. - 390 с.
98. Портер М. Конкуренция, М.: Издательский дом «Вильямс», 2001.
99. Портер М.Е. Конкурентная стратегия: методика анализа отраслей и конкурентов / М.Е. Портер; Пер. с англ. И. Минервина, Науч. ред. О. Нижельская . ─ 2-е изд. ─ М.: Альпина Бизнес Букс, 2006 . ─ 454 с.
100. Праздничных А. Н. Региональная конкурентоспособность как феномен глобализации. Автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата политических наук. Москва, 1999.
101. Проблемы и перспективы сотрудничества между странами Юго-Восточной Европы в рамках Черноморского экономического сотрудничества и ГУУАМ: [Сб. науч. тр.] / Коллектив авт.: В. П. Яновский, Н. А. Янковский, И. П. Фаминский и др. - Донецк: ДонНУ; Свиштов, 2003. - 519 с.
102. П'ятницька Г. Нові підходи до формування стратегії підприємства в умовах конкуренції // Підприємництво, господарство і право. – 2004. - № 11. -С.136-140.
103. Рэпп С., Коллинз Т. Л. Новый максимаркетинг. — Челябинск, Урал LTD, 1997
104. Семенов П., Штульберг Б. Новая региональная стратегия // Экономист. 1994. - № 6. - С. 72-76.
105. Сирик А. Конфликт интересов // Металл.-2004. - №5. - с. 4-5.
106. Сирик А. Угрозы евроинтеграции // Металл.-2003. - №5. - с. 54-56.
107. Скудар Г. М. Стратегiя стiйкого розвитку акцiонерного товариства в умовах формування ринкової економiки: (на прикл. заводiв важкого машинобуд.): Автореф. дис. на здоб. наук. ступ. канд. екон. наук (08.02.03) / НАН України. - Донецьк, 1997. - 26 с.
108. Скумин Т. Мировое производство стали в 2006г. //Металл. – 2007. – №2. – с. 58-60.
109. Сливотски А., Моррисон Д. Маркетинг со скоростью мысли. —
М.: Издательство ЭКСМО - Пресс, 2002. — 448 с.
110. Смирнов А. Тонны эффективности //Металл. – 2007. – №5. – с. 14-16.
111. Смирнов А., Сафонов В. Артефакт //Металл. – 2007. – №4. – с. 30-32.
112. Смирнов А., Сафонов В. Роль мартена в истории //Металл. – 2007. – №4. – с. 34-36.
113. Соколенко С. I. Кластери в глобальнiй економiцi / Станiслав Соколенко. - К.: Логос, 2004. - 847 с.
114. Соколенко С. И. Производственные системы глобализации: Сети. Альянсы. Партнерства. Кластеры: Укр. контекст / С. Соколенко; Междунар. фонд содействия рынку; Ин-т конкурентоспособности. - К.: Логос, 2002. - 647 с.
115. Статистичний щорічник України за 2005 рік. – К.: Консультант, 2006. – 663 с.
116. Стратегiя економiчного розвитку України : Наук. зб. / Редкол.: О. П. Степанов (вiдп. ред.) та iн. ; Київ. нац. екон. ун-т ; Укр. союз промисловцiв i пiдприємцiв ; Iн-т свiтової економiки i мiжнар. вiдносин НАН України. - К. : КНЕУ, 2002. Вип. 6(13). - 2002. - 314 с.
117. Стратегiя економiчного розвитку України: Наук. зб. / Редкол.: О. П. Степанов (вiдп. ред.) та iн.; Київ. нац. екон. ун-т; Укр. союз промисловцiв i пiдприємцiв; Iн-т свiтової економiки i мiжнар. вiдносин НАН України. - К.: КНЕУ, 2002. Вип. 6(13). - 2002. - 314 с.
118. Стратегия развития горно - металлургического комплекса Донецкой области до 2020 года / А.М. Близнюк, А.П. Белый, А.П. Кольцов та ін. ─ С.16 - 20.
119. Стратегия развития машиностроения Донецкой области до 2020 года / А.П. Белый, С.В. Кольцов, В.П. Демин та ін. ─ С.445 - 449.
120. Стратегия управления по Клаузевицу: Пер. с англ. / Под ред. и киммент. Т. фон Гикзи и др. ─ М.: Альпина Павлишер, 2002 . ─ 218с.
121. Таранич А. В. К вопросу о разработке маркетинговой стратегии бизнеса // Економіка, менеджмент, підприємництво. Збірник наукових праць. – Луганськ, СНУ ім.. В. Даля, 2003. – №10. – С. 276-280.
122. Таранич А. В. Конкурентоспроможність металургійного комплексу України в умовах євроінтеграційного процесу // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сб. научн. трудов. Часть 3. – Донецк: ДонНУ, 2007. – С. 843-848.
123. Таранич А. В. Оптимизация операционной деятельности предприятия как механизма финансовой стабильности // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сб. научн. трудов. Часть 2. – Донецк: ДонНУ, 2004. – С. 604-607.
124. Таранич А. В. Організація та самоорганізація в кластерних утвореннях металургійного комплексу України // Социально-экономические аспекты промышленной политики. Актуальные вопросы управления человеческими ресурсами и маркетинга в контексте стратегии развития Украины: Сб. науч. тр. В 3 т. – Т. 3. / НАН Украины. Ин-т экономики пром-сти. – Донецк, 2007. – С. 238-245.
125. Таранич А. В. Самоорганизация в экономических системах как предпосылка эффективной маркетинговой деятельности // Вісник Донецького університету. Серія В: Економіка і право. – Донецьк.: ДонНУ, 2002. – Частина 2/2. – С. 307-312.
126. Таранич А. В. Синергетические принципы в управлении маркетинговым персоналом фирмы // Соціально-економічні аспекти промислової політики. Економіка і соціологія праці, менеджмент персоналу: Зб. наук. пр. / НАН України. Ін-т економіки пром-сті. Донецьк, 2003. – С. 282-289.
127. Таранич А. В. Стратегія економічної інтервенції металургійного комплексу Донбасу на міжнародні ринки в контексті світового розвитку // Вісник Донецького університету. Серія В: Економіка і право. – Донецьк.: ДонНУ, 2004. – Частина 1. – С. 187-193.
128. Таранич А. В. Стратегія розвитку галузевої та регіональної структури кластерних утворень в економіці України // Вісник Донецького університету. Серія В: Економіка і право. Спецвипуск, том 1 – Донецьк.: ДонНУ, 2006. – С. 339-345.
129. Таранич А. В., Гриценко С.І. Стратегія зовнішньоекономічної діяльності кластерних утворень у металургійному комплексі України // Проблемы развития внешнеэкономических связей и привлечения иностранных инвестиций: региональный аспект. Сб. научн. трудов. Часть 1. – Донецк: ДонНУ, 2006. – С. 74-79.
130. Томпсон А.А. Стратегический менеджмент: Искусство разработки и реализации стратегии: Учеб. для студентов вузов, обучающихся по экон. спец. / А. А. Томпсон, Д. А. Стрикленд. - М.: Банки и биржи: ЮНИТИ, 1998. - 576 с.
131. Траут Д. Сила простоты: руководство по успешным бизнес-стратегиям / Д. Траут, С. Ривкин; Пер. с англ. С. Жильцова, Под общ. ред. Ю. Каптуревского. ─ СПб.: Питер, 2006 . ─ 224с.
132. Траут Дж. Траут про стратегiю: прорватись у свiдомiсть та пiдкорити ринки. - К.: Агенцiя "Стандарт", 2004. - 164 с.
133. Третьяк В. П. Кластеры фирм как новая форма организации бизнеса // Экономический рост и вектор развития современной России М.: ТЭИС, 2004 — с.121-129
134. Третьяк В. П. Кластеры фирм как проявление квазиинтеграции.
135. Україна у цифрах у 2005 році.: Короткий статистичний довідник. – К.: Консультант, 2006. – 258 с.
136. Управление крупным промышленным комплексом в транзитивной экономике / Под ред. Ю. Г. Лысенко, Н. Г. Гузя; Донец. нац. ун-т. Каф. экон. кибернетики. - Донецк: Юго-Восток, 2004. - 668 с.
137. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємств: Навч. посібник/ Сіваченко І.Ю.; Козак Ю.Г.; Єхануров Ю.І. - К., Центр навч. літ., 2006. - 454 с.
138. Фатхутдинов Р. А. Стратегический менеджмент: Учеб. для студентов вузов, обучающ. по спец. и направлению "Менеджмент". - М.: Бизнес-шк.: Интел-Синтез, 1998. - 416 с.
139. Формирование промышленных кластеров / Н. Васильченко, Е. Глумскова, В. Секерин // Маркетинг. 2006. № 5. . ─ С.3-17.
140. Чечель Н. Пока еще прирост //Металл. – 2007. – №2. – с. 16-18.
141. Чечель Н., Скумин Т. Свой путь// Металл. — 2003 — №1. — с. 3-5.
142. Шаповалов А. О пользе консолидации //Металл. – 2007. – №5. – с. 18-22.
143. Шейко А. Открытый рынок // Металл.-2004. - №5. - с. 53-57.
144. Шеремета П. Стратегия и лжестратегия //Стратегии бизнеса, 2002.–№1.
145. Юрина Е.А. Уровни и приоритеты региональной политики и управления в регионе // Экономические науки. – 2007. - № 2(27). – С. 79-81.
146. Янковский Н. А. Модель внешнеэкономической деятельности предприятий химической промышленности. - Донецк : Донбас, 1997. - 167 с.
147. Янковский Н. А. Повышение эффективности внешнеэкономической деятельности крупного производственного комплекса: На прим. опыта работы концерна "Стирол" / Н.А. Янковский. - Донецк: Донеччина, 2000. - 430 с.
148. Янковский Н. А. Прогнозирование развития крупного производственного комплекса: теория и практика / Н. А. Янковский. - Донецк: Донеччина, 1999. - 160 с.
149. Янковский Н. А. Управление конкурентоспособностью предприятия на мировых рынках: микро- и макроуровни / Н. А. Янковский. - Донецк: ДонНУ, 2004. - 376 с.
150. Янковский Н. А. Энтропия и экстрапотенциал экономических систем (на примере ОАО «Концерн Стирол») // Экономика Украины. 2001. - №4. - С. 30-35.
151. Abrams M. Emerging Clusters in Regional Economies // Technopolis ’97 Conference. Ottawa, 1997.
152. Advani A. Industrial Clusters: A Support System for Smal and Medium Sized Enterprizes. The World Bank, 1997.
153. Breauit R. The Evolution of Clusters of Structured Economic Development Regions and Their Future. Breauit Research Organization, Tuscon, Arizona, 1997.
154. Dahmen, Erik. Entrepreneurial Activity and the Development of Swedish Industry, 1919-1939. Stockholm.
155. Enright M. Regional Clusters and Economic Development: A Research Agenda // The Conference on Regional Clusters and Business Networks. Fredericton, New Brunswick, 1993.
156. Michael Enright, Survey on the Characterization of Regional Clusters, University of Hong Kong, 2000, www.capinc.com.au.
157. Eriksson A. Emerging Clusters in Regional Economies // Technopolis ’97 Conference. Ottawa, 1997.
158. Feldman M. Stimulating Local Clusters // The Workshop for Practitioners in Cluster Formation. Chihuana, Mexico, 1997.
159. Kotler Ph., Singh R. Marketing warfare in the 1980s // Journal of Business Strategy, Winter 1981, p. 35.
160. Mattson, Lars Gunnar. “Management of Strategic Change in a ‘Markets-as-Networks’ Perspec¬tive.” In The Management of Strategic Change. Oxford, New York: Basil Blackwell, 1987.
161. Voyer R. Can High-Tech Clusters be Created? // Technopolis ’97 Conference. Ottawa, 1997.
162. Земцов С. Стальные нервы украинской металлургии // Газета «Деньги+» 2007. - N 11-12 (106). http://www.dengi-info.com/archive/read.php?iid=106.
163. Металлурги подвели баланс // Новости металлургии, 21-01-2007 http://dnsteel.com.ua.
164. Стрелецкий М. Невозвращенцы. // "Профиль-Украина", 30.11.2006. — http://www.profil-ua.com.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
50





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.