У нас уже 17884 рефератов, курсовых и дипломных работ
Заказать диплом, курсовую, диссертацию


Быстрый переход к готовым работам

Мнение посетителей:

Понравилось
Не понравилось





Книга жалоб
и предложений


 






Название БІБЛІЙНІ МОТИВИ У НОВЕЛІ «МАТИ» М. ХВИЛЬОВОГО
Количество страниц 25
ВУЗ Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського
Год сдачи 2011
Бесплатно скачать 22038.doc 
Содержание ПЛАН
Вступ
Розділ 1. Художній світ Миколи Хвильового:
1.1. Історіографія вивчення творчості письменника
1.2. Ідейно-стильові особливості прози М. Хвильового
Розділ 2. Релігійні мотиви в новелі М. Хвильового «Мати»:
2.1. Художня майстерність новели «Мати»
2.2. Філософське звучання образу матері
2.3. Мотив братовбивства в творі
Висновки
Список використаної літератури



ВСТУП
Періоди зламу віків, а тим більше тисячоліть спонукають до певного узагальнення досвіду епохи, що закінчується. Сьогодні ми зовсім інакше дивимося на історичні події і постаті, що визначили долю і обличчя ХХ століття. До людей, які залишили помітний слід в історії нашої країни, й імена яких, безперечно, буде вписано у сторінки світової історії та літератури, належить Микола Хвильовий – письменник великого таланту і трагічної долі. Народжений у добу революційних перетворень, він здійснив справжній переворот у літературі своєю прозою, зокрема новелами, дивними, часто незрозумілими не лише тодішньому, а й сучасному читачеві.
М. Хвильовий уникає тематичної розпорошеності завдяки добре продуманій проблемній концентрації і використанню біблійних мотивів у творах, які визначали соціально-політичний і гуманістичний зміст творів і давали можливість поглянути на такі процеси життя, до яких не звертались її попередники.
Біблійні мотиви привертали увагу письменника тим, що в них завжди багато неспокійного, пристрасного елементу. В українській літературі він мав достойних по¬передників, що зверталися до таких мотивів. Передусім — це Тарас Шевченко, Іван Франко та Леся Українка. Звернення до старо¬вини було однією з форм розмови письменників нової української літератури зі своїми сучасниками про речі, про які не можна було говорити відкрито без того, щоб не наража¬тись на переслідування. Яскраві зразки творчого опрацю¬вання біблійних сюжетів дав Шевченко в «Царях», «Нео¬фітах», «Саулові», «Давидових псалмах»; Франко — «На ріці вавілонській», «З книги пророка Єремії», «Мойсей»; Леся Українка - «Одержима», «На полі крові», «На руїнах», «Вавілонський полон» та інших. У всіх згаданих творах втілені демократичні ідеї і глибокі філософські думки.
Останнім часом в Україні значно зріс інтерес до релігійної проблематики, визначення місця релігії як у духовно-моральній сфері, з акцентацією уваги на значенні абсолютних цінностей у житті людини чи етносу, так і розгляду її як невід’ємного чинника культурно-антропологічного буття загалом. Релігійні мотиви особливо виразно виявилися і у творчості М. Хвильового. Це й зумовило актуальність теми.
Метою курсової роботи є окреслення та аналізування найбільш важливих та яскравих мотивів Святого письма в новелі М. Хвильового «Мати». Згідно з поставленою метою, в курсовій роботі вирішуються такі завдання:
 визначити і систематизувати наукові підходи літературознавців у вивченні творчості Хвильового;
 виявити особливості прозових творів письменника;
 дослідити біблійні мотиви у новелі «Мати».
Матеріалом дослідження виступає новела М. Хвильового «Мати», що вміщена у збірці «Твори» [23].
Практичне значення роботи полягає в тому, що її результати можуть бути використані при вивченні історії української літератури ХХ століття, зокрема, творчості М. Хвильового.
Спостереженнями й висновками, що викладені в курсовій роботі, можна скористатися при читанні вузівських лекцій, при викладанні спеціальних курсів з української літератури, теорії літератури. Допоможуть вони й на уроках з української літератури у коледжах, гімназіях, ліцеях, загальноосвітніх школах.
Список литературы ВИСНОВКИ
Інтерпретація біблійних сюжетів у новелі «Мати» зумовлена тим, що М. Хвильовий вказує на те, що події сивої давнини перегукуються з сучасністю, отже, потрібно винести добрі уроки з минулого, щоб не помилитися при розв’язанні гострих проблем сучасності.
В оповіданні «Мати» М. Хвильовий трагізм і конфліктність революційних ідеологічних протистоянь передає через їх сприйняття матір'ю хлопців-вояків Остапа та Андрія, що опинилися по різні боки боротьби. Автор немов згортає, локалізує художній простір твору -- в площині його уваги мати і два сини, що живуть у маленькому провінційному містечку. У такий спосіб актуалізується традиційна в літературі проблема «маленької людини», її спосіб бачення, сприйняття та розуміння глобальних подій, що агресивно втручаються в усталене життя, руйнують не тільки побут, але й буття.
Автор підкреслює абсурдність того, що відбувається за рахунок сюжетної циклічної побудови твору. «То ці переможуть, то ті і здавалося напівмертвій матері, що цьому ніколи не буде кінця і вона вже ніколи не найде колишнього спокою», син Остап з'являється перед нею як «втілення незнаної їй хижої мудрості», Андрій як «нєприручений звір». Відтак, життя здалося їй «не домовиною, а безвихідним, страшним виттям смертельно пораненого пса». Мати втрачає розуміння дійсності. У новелі «Мати» сюжет матеревбивства набуває нового смислу. Смерть як свідомий вибір матері є водночас її протестом проти незрозумілої і жорстокої дійсності і спробою реалізувати материнське призначення до кінця - врятувати життя синові.
Сини матері Остап і Андрій стали по різні боки революційних барикад – типова для тих часів ситуація. Брати дуже різні за характерами, що цілком закономірно. Автор чимало місця в новелі приділяє розповіді про шлях їхнього зростання, світоглядного становлення. Єднає Андрія і Остапа єдине, чому їх мати ніколи не навчала, - жорстокість, засліпленість псевдо цінностями, відсутність родових, братерських почуттів заради «громадського обов’язку». Щоби брат не вбив брата (адже обоє вони її любі сини), під сокиру мати лягає сама. Цей трагічний кінець вносить «українське» уточнення в біблійну історію про двох братів Каїна та Авеля і в такий спосіб віддзеркалює всю фантасмагорію кровопролитних, братовбивчих революційних подій в Україні. Водночас має і символічний підтекст. «Матері вже не було» - читаємо в новелі, а перед очима наче стоїть розіп’ята на хресті Україна. У творі використано християнські мотиви братовбивства, образ матері-Богородиці та канон «не убий».
Загалом, розуміння мотивів Біблії в творчості письменника – це розуміння Миколи Хвильового як письменника-державника. Його творчість дає відчуття національної ідентичності, формує правдивий погляд на українську історію, виявляє національні хвороби, наснажує вірою у краще майбутнє нашого народу. А головне – виховує національну свідомість як надзвичайно важливий системотвірний чинник державного мислення.
Новелістика М. Хвильового – це ціла художня система, багатооб’ємна цілісність, з’єднана глибокими внутрішніми зв’язками, ідейно-тематичним задумом.
Твори засвідчують глибоку релігійність письменника та досконалу його обізнаність з біблійними текстами. Адже тільки глибоко віруюча душа має потребу шукати суголосне собі в рядках Святого Письма і знаходити там джерело натхнення. Отже, М. Хвильовий був глибоко релігійною, а точніше, глибоко віруючою людино. Віра вела його через життя, була йому опорою, життєдайною силою творчого натхнення та невичерпною скарбницею прекрасних прозових образів, символів, думок та ідей. Тож уся творчість М. Хвильового є глибоко релігійною, християнською — в першу чергу за своїм духом великої жертовної любові до людей, палкої відданості Істині та Правді.




СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Агеєва В. Автор і герой у структурі новели Миколи Хвильового / Слово і час. – 1993. – № 12.
2. Агеєва В. Микола Хвильовий // http://eureka.ucoz.ua/publ/138-1-0-469.
3. Безхутрий Ю. М. Художній світ Миколи Хвильового: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – Львів, 2003. – 30 с.
4. Ганошенко Ю.А. Міф, архетип, традиційний образ в українському інтелектуальному романі 20-30-х рр. ХХ ст.: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – Запоріжжя, 2005. – 21 с.
5. Григор’єв О. Микола Хвильовий – романтик / http://pension.com.ua/articles/91.html.
6. Дзюба І. Микола Хвильовий: «Азіятський ренесанс» і «Психологічна Европа» / http://www.dt.ua/3000/3680/51500/.
7. Довбня Л. Символіка чисел // http://www.about-ukraine.com/index.php?text=365.
8. Дуб К.С. Філософія «Я» у художній концепції М. Хвильового / http://amkob113.narod.ru/dks/kd-4.html.
9. Єфремов С. Історія українського письменства. – К., 1995. – 538 с.
10. Жулинський М. Традиція і проблема ідейно-естетичних пошуків в українській літературі кінця ХІХ – початку ХХ століття / Записки наук. товариства імені Т. Шевченка. Праці філолог. секції. – Львів, 1992. - С.141-153.
11. Залужна А.Є. Трансформація релігійно-моральної проблематики в екзистенціалізмі: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – К., 2002. – 22 с.
12. Кислий Ф. Микола Хвильовий / Нові імена в програмі з української літератури. – К., 1993.
13. Кривка Н.В. Українська література. 11 клас. Плани-конспекти уроків. – Х.: Вид-во «Ранок», 2005. – 240 с.
14. Мовчан Р.В., Ковалів Ю.І., Погребенник В.Ф., Панченко В.Є. Українська література. 11 кл.: Підручник для серед. загальноосвіт. школи. – К.: Перун, 2000. – 496 с.
15. Мовчан Р. Ще раз про Миколу Хвильового, або Homo Ludens в українській прозі 20-х років / Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах.- 2003.- № 3.
16. Наєнко М. «М’ятежний геній» літератури і жертва комуністичного божевілля / Вітчизна. – 2008. - № 11/12. – с. 32-44.
17. Немченко І. Ю. Новелістика М. Хвильового в контексті української прози початку ХХ століття: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – Одеса, 2004. – 20 с.
18. Романенко О.В. Концепція людини в українській літературі 20-хрр. ХХ ст. (на матеріалі прози Г.Михайличенка, М.Хвильового, М.Івченка, В. Підмогильного): Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – К., 2002. – 19 с.
19. Романенко О.В. Людина і світ у часопростірі новел М.Хвильового та М.Івченка / Сучасний погляд на літературу: Зб. наук. праць. Вип.6.— К.: ІВЦ Держкомстату України, 2001.— С.110–117.
20. Руденко М.І. Наративна структура художньої прози М.Хвильового: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – К., 2003. – 19 с.
21. Семенюк Г.Ф., Ткачук М.П., Ковальчук О.Г. Українська література: Підручник для 11 кл. загальноосв. навч. закл. – К.: Освіта, 2006. – 512 с.
22. Сеник Л. Новела Миколи Хвильового «Мати»: до світогляду письменника / Вісник Львівського університету. Серія філологічна. Випуск 35. – Львів, 2004. – С. 313-318.
23. Хвильовий М. Твори: У 2-х т. Т. 1. – К., 1990. - 925с.
24. Цюп’як І.К. Поетика повістей Миколи Хвильового: Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата філологічних наук. – Дніпропетровськ, 2002. – 15 с.
Стоимость доставки работы, в гривнах:

(при оплате в другой валюте, пересчет по курсу центрального банка на день оплаты)
100
Скачать бесплатно 22038.doc 





Найти готовую работу


ЗАКАЗАТЬ

Обратная связь:


Связаться

Доставка любой диссертации из России и Украины



Ссылки:

Выполнение и продажа диссертаций, бесплатный каталог статей и авторефератов

Счетчики:

Besucherzahler
счетчик посещений

© 2006-2024. Все права защищены.
Выполнение уникальных качественных работ - от эссе и реферата до диссертации. Заказ готовых, сдававшихся ранее работ.